Monday, October 29, 2012

3 ekor yang memenatkan...


Setelas selesai menjamah sedikit ketupat, setelah pulang dari masjid, aku bergegas ke padang. Tempat yang biasa seperti tahun-tahun sudah. Ayah telah menunggu. Yang pertama dijerat dan ditambat. Terus direbahkan bila cukup tujuh yang datang. Aku memegang kepala. Berbeza dari tahun sudah yang hanya memegang tali. Terus, golok dihunus dengan nama ALLAH, mengalir laju dan hangat pada tangan. Yang kedua telah bersedia. Lebih besar dan garang. Tapi bila terkena tali jerat di kaki kanan dan ditarik ke kiri, terus ia rebah menyembah kiblat. Sekali lagi kepala aku tegakkan. Halkum aku rapikan, utuk mudah ayah bereskan. Setelah selesai tasbih, golok dimajukan. Tinngal yang terakhir dan kali ini aku perlu berniat. Warna batang nibong, warna yang cukup asyik dan cantik. Tidak heran ayah menyimpan yang terakhir ini untuk aku. Sama seperti yang terdahulu, ia redha dimata golok untuk dipersembahkan pada yang Esa. “yang ini kau lapah!” itu arah ayah. Bermula dari kaki belakang sebelah kanan, aku hiris belulang pada gegalang kaki, terus aku majukan mata golok kearah kelangkang. Aku lapah dan kupas, sejam sebelum semua selesai. Melecet di tangan kanan tidak aku hiraukan. Hanyan berhenti setelah semua beres. Dan malam nanti aku akan lena dipeluk keletihan...

No comments:

Post a Comment