Thursday, November 15, 2012

Burung sita dan ayam-ayam vol.II





Terlebih dahulu aku kemaskan semak-semak yang akan digunakan untuk memasang bubu nanti. Ironi, kemaskan semak-namun itulah perkara pertama yang perlu dibereskan. Tebas pokok-pokok renek yang boleh menganggu burung sita nanti. Dihujung semak telah siap bubu yang akan dipasang. Pasang bubu bukan mudah dan aku sendiri pun tak pandai. Ayah sendiri yang akan pasang bubu nanti. Malam tu, aku pasang rakaman bunyi burung guna tape! Tak lagi guna buluh siul. Zaman dah moden, pasang tape dan tinggal. Dulu, siap kene usik dengan hantu masa guna buluh siul kata ayah dan kene berjaga malam. Sekarang mudah, play and leave. Esoknya pagi-pagi aku dah bersiap. Dengan kayu untuk membedal semak samun. Kami bermula dari hujung semak menuju kea rah bubu. Agar burung sita yang turun semalam yang tertipu dengan tape rakaman suara burung akan lari dan terus menuju kea rah bubu. Namun perlu bersedia agar burung yang culas akan dapat ditangkap terus.  Usaha kami berhasil, 15 ekor burung bermata merah, berkaki merah dan berbulu perang dan hitam yang sama saiz dengan burung puyuh Berjaya kami tangkap.
Pukat burung yang panjang 100 meter terhampar. Dah siap kene kelawar lagi! Malam makin kelam. Tape sekali lagi aku guna! Nak guna buluh siul, takut-takut burung yang dipanggil, kelawar yang datang. Tak pandai punya pasal. Burung ayam-ayam ni rumit. Perlu guna pukat-perlu guna loceng dan perlu tunggu! Jam 2 pagi, loceng hujung berbunyi. Aku bergegas dan seekor ayan-ayam sedang mengelupar di dalam pukat. Aku pegang muncung! Ayam-ayam ni mengigit. Silap haribulan, mata yang jadi sasaran. Boleh buta jawabnya. Rutin malam tu berlarutan ke subuh dan 5 ekor ayam-ayam yang Berjaya ditanggkap. Mengapa dipanggil ayam-ayam? Burung ayam-ayam jantan ada balung seperti ayam! Aku membonceng mota bersama ayah dan senapang di belakang. Ini pengalaman pertama menembak ayak-ayam, selalunya aku hanya menembak tupai. Adik aku sudah bersedia dihujung sawah. Dan bila dia memukul pujuk padi, seekor ayam-ayam terbang lari. Aku yang telah bersedia terus meng aim burung tadi dan “bang” burung tu jatuh! Tak mati sebab kene sipi-sipi. Nasib baik kene, kalau tak malu dibuatnya! Ayam-ayam, burung kawalan, memburu, menagkap adalah salah jadi kene barhati-hati dengan perhilitan. Kami meneruskan aktiviti menembak dan banyak yang terlepas daripada yang terkena. Hanya 2 ekor dan aku cukup puas!

No comments:

Post a Comment