Sunday, June 17, 2012

kad raya terakhir


Sent: abg watpe?
Rep: drive ni
Sent: nak gi mane?

Aku tak terus membalas kerana aku memandu dan sudah menghampiri destinasi, niat hanya satu. Untuk membeli kad raya. Ya, kad raya, aku tidak pernah memberi kad raya dan tahun ini aku ingin menjadi sedikit romantic, bertukar daripada seorang yang hopeless romantic kepada seorang yang romantic. Setidak-tidaknya itu yang ada dalam otak ku ketika itu. Aku juga ingin mengepos kad itu, walau aku boleh menghantar sendiri kad itu ke tempat kerjanya di Terengganu ketika itu. Sampai di rumah ketika dia balik bercuti untuk hari raya lebih bermakna aku rasa. Pasti dia akan merindui aku dan akan cepat-cepat mahu bertemu nanti. Aku pasti  kerana akau amat kenal dia. Semasa beratur untuk membayar kad itu, baru aku teringat yang akau masih belum membalas sms yang diterima tadi.

Rep: beli barang kat pasaraya.
Sent: abg salah hantar sms ke?
Rep: salah ape plak? Tadi tnya nk gi mane.

Dan, dengan sms itu, maka terjadilah satu perselisihan faham yang membawa kepada air mata dan darah di hati ini sehingga ke hari ini. Dengan sms itu juga runtuhnya sebuah ikatan yang terbina sekian lama dan padamnya semua janji-janji yang semuanya hanyut dibawa oleh ombak Terengganu.
Sudah hampir empat tahun semua berlaku dan aku masih belum mengerti, kenapa semua ini terjadi? Sedangkan aku hampir, amat hampir kepada realisasi dan mengota semua janji. Aku cuba selam dan aku rasa sebenarnya dia sudah mengetahui akan apa yang terjadi, mungkin berlaku perjanjian hakiki antara ibu dan anak, antara ayah dan puteri, maka dia berdiam diri dan mencari salah agar tidak berasa bersalah. Dan akhirnya dia mencari sebab untuk membenci aku sehingga ke saat ini tapi sedikit pun dihati ini tiada benci kerana cinta yang dulu itu cinta sejati...cinta ben kepada tun Fatimah.

No comments:

Post a Comment