Tuesday, July 23, 2013

Bingkisan ini untukmu...ya kamu.



Andai tersalah dalam pertuturan, andai terkhilaf dalam perbuatan,jika benar itu aku lakukan, maafkanlah kerna aku tidak sempurna. Melukai dalam tidak sedar, meghiris hati dalam aku meyendiri, sebenarnya banyak yang ingin aku bicarakan. Terbentang yang ingin aku luahkan namun aku risau, aku takot, nanti aku lagi banyak melukai daripada mengubati. Diri sendiri masih tidak terjaga dan penuh noda serta dosa, aku tak mampu untuk terus berbicara tentang kita. Mungkin juga untuk menjelaskan apa yang berlaku dan menafikan andai ada tuduhan palsu yang sampai ke telinga mu yang mana kamu tidak menyaksikan sendiri perkara itu.ah, terlalu sukar untuk dijelaskan dan dipertuturkan. Sebenarnya aku tersepit, diantara tanggungjawab dan kehendak, diantara mencintai dan memiliki atau dimiliki. Kehendak dan tanggungjawab berada dalam ruang yang sama, saling menolak dan tidak serasi. Namun sedikit kata hati membenarkan bahawa tanggungjawab itu  perlu diperhalusi. Kehendak itu seakan nafsu kata hati...perlu dikorbankan untuk insan lain yang lebih memerlukan walau kita sendiri terkorban. Lagipun kita ini milik Tuhan yang Esa. Kita hanya pelakon dan nyawa ini, roh ini dan tubuh ini hanya pinjaman.maka berbaktilah kepada mereka...mereka yang meminta dan amat memerlukan. Bukan kamu tidak memerlukan tapi insan lain lagi kesuntukkan. Selalu aku bicarakan mencintai tidak bermaksud memiliki, dan itu sememangnya aku maksudkan kerana aku tahu bagaimana rasa pahit mencintai itu, bagaimana rasa pedih tidak dapat memiliki kamu. Aku selalu memujuk diri...Allah bekerja dengan cara yang tidak pernah kita tahu.noktah. sehingga saat ini sebenarnya, kehilangan dan keterpaksaan aku lepaskan kamu amat perit untuk aku telan. Tidak terdaya dan tidak tertanggung rasa jasad dan kalbu namun perlu aku gagahkan walau aku terkulai di dalam. Ya, sebetulnya aku tidak mampu, setiap senyuman dan gelak tawa yang aku lemparkan dihiasi oleh titisan air mata yang amat mahal tika malam. Seandainya kamu mengerti dan mengetahui. Dengarkanlah, aku mencintaimu sepenuh hati namun untuk aku memiliki mu itu sesuatu yang amat jauh, seperti mengapai bintang di langit, kerna cinta ini tidak layak untuk kamu, cinta ini penuh noda dan dosa silam yang tidak mungkin dapat aku hapus, dapat aku tebus kerna kau lebih layak mendapat yang lebih baik dari itu. Lebih baik dari aku sebetulnya dan sejujurnya. Agar kamu bertemu bahagia, aku sanggup telan setiap derita. Aku lepaskan rasa hati, aku lepaskan kau pergi, aku lepaskan semua, aku lepaskan agar kau bahagia.

No comments:

Post a Comment